Corrida: pro si contra

Pregatiri inaintea corridei
Prima data mi-am dorit sa vad o corrida in adolescenta: citind Fiesta lui Hemingway si Sarpele cu pene al lui DH Lawrence... Sau poate un pic inainte cand a inceput sa imi placa opera Carmen... Nu, cred ca totul li se datoreaza scriitorilor americani.

Acum cativa ani mi-am implinit visul iar anul acesta am ajuns din nou sa vad corride, ba chiar mai mult: am inteles ce inseamna cultura tauromachica pentru Sudul Frantei si Spania...

Prima data cand am vazut o corrida, evident mi-a fost mila... Mi-a dat senzatia aceea greoaie a inechitatii luptei dintre taur si om... M-a impresionat suferinta taurului si... suferinta cailor.

Anul acesta am reintrat intr-o arena. Pe langa impresiile anterioare, am privit cu interes reactiile spectatorilor initiati, exigentele lor ca spectacolul sa respecte intru totul arta corridei (ex. picadores pot infige o singura data sulita in taur, cei care nu respectau erau huiuiti), agitarea batistelor albe care recompenseaza o buna prestatie a unui toreador si gratia miscarilor acestuia. In corrida exista ceva pe atat de sangeros si marsav pe cat de gratios si de adictiv.



Picadores. Caii sunt protejati iar taurul isi infige de fiecare data coarnele in crupa lor protejata
N-am reusit sa solutionez dezbaterea. Mi se pare un masacru si cred ca animalele ar trebui protejate iar corridele intrerupte. Pe de alta parte, odata cu disparitia corridei s-ar semnala si extinctia unei traditii a carei existenta este fascinanta si face parte negresit din sufletul Sudului...
Un banderillero in actiune

Cu atat mai mult cu cat oamenii acestia cresc cu taurii... Ultimele fotografii sunt surprinse in timpul sarbatorilor populare in care oamenii obisnuiti alearga taurii tineri pe strazi iar copiii alearga vacile in arena, incercand sa le determine sa intre intr-o balta centrala. Pentru asta primesc premii iar tauromachia se insinueaza constant si precis in amintirile si spiritul lor.

Sunteti pro sau contra corrida?

Toreadorul inaint sa omoare taurul (capa e rosie)



Fiesta populara


Comentarii

  1. impotriva, clar. si asta cu traditia...mi se pare o scuza ieftina. traditiile s frumoase cand implica frumos, viata. suntem in anul 2012 deci sa ne comportam ca atare :) nu am fost intr o arena decat in vizita, adica era goala, refuz sa vad cum aplaudam moartea unui animal nevinovat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma voi face un pic avocatul diavolului (dar numai un pic). Pe Facebook am primit comentarii clar pro corrida: ziceau ce-i cu ipocrizia asta? voi nu mancati animale? doar ca astea inainte de a fi sacrificate au dreptul sa se apere un pic...apoi tot pe masa ajung.

    Ce i-ai raspunde?

    In ceea ce ma priveste nu reusesc sa fiu asa de transanta: prima parte a corridei ma oripileaza de fiecare data... si la un moment dat cand toreadorul ajunge sa comunice aproape cu taurul in coregrafia lor infernala ma surprind privindu-i cu interes... Dar rational, as spune mai degraba ca tine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, sunt o ipocrita,mananc carne. dar macar nu vad actul in sine. si nu-l aplaud. si ma gandesc serios sa devin vegetariana, cred ca as fi renuntat deja la carne daca nu as fi avut un carnivor in casa :)

      Ștergere
  3. Uite ca Huffington-ul frantuzesc se gandeste la acelasi lucru ca si noi :)

    http://www.huffingtonpost.fr/2012/09/20/photos-faut-il-interdir-corrida-six-raisons-contre-pour_n_1902064.html?utm_hp_ref=france

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu