Exista carti de baieti si carti de fete?

Este o intrebare pe care am primit-o si eu pe Facebook de la niste prieteni iubitori de lectura... Am incercat sa raspund acolo intr-un format scurt, adaptat FB dar intrebarea mi-a placut asa ca incerc sa o preiau si aici.

Nu cred ca exista carti pentru baieti si carti pentru fete, cel putin nu de la inceput. Din cate imi amintesc cei din generatia noastra amatori de lecturi citeam cu totii Legendele Olimpului, Aventurile lui Habarnam, Calatoriile lui Gulliver, Micul Print. Pe langa asta Povesti nemuritoare in editia BPT, Povestiri istorice, Povestile Nibelungilor (oh, Siegfried si Criemhilda sau Tristan si Isolda), Povestiri africane si, pentru cei mai curajosi parinti (va imaginati intrebarile copiilor), O mie si una de nopti. Mai tarziu desi am apreciat aventurile Ciresarilor, tot ce am prins cu indieni (Winnetou, Ultimul mohican etc), Mark Twain &co precum si toata seria Muschetarilor,  tot nu am reusit sa ma atasez deloc de Jules Verne. Dovada palpabila: aflata recent in vizita la Nantes, caruselul dedicat lui Jules Verne nu a reusit sa induca nici cea mai mica nostalgie :( O emotie ratata alaturi de mai multe vise de calatorie neintamplate... Cu toate astea, povestirile adunate din mai multe colturi ale lumii (aveam si o carte in engleza cu povestiri rusesti pe care mi le traducea tata) au suplinit absenta lui Verne in ceea ce priveste stimularea imaginatiei legate de calatorii de unde si marea mea pasiune de astazi.

Una dintre experientele cele mai pozitive pe care le-am avut prin intermediul lecturii dar si al realitatii a fost demontarea mitului "celalalt sex". Cred ca e ceva important pentru copii sa nu creasca cu senzatia ca celalalt sex e un taram mistic si sa isi construiasca relatiile bazandu-se pe empatie si incredere. Probabil ca cei cu frati de sex opus nu au aceasta problema dar, pentru cei care traiesc in comunitati cu predominanta vreunuia dintre sexe, poate fi o usoara capcana generatoare de nefericire si lipsa de comunicare.

Asteptam insa sa ajung la varste ceva mai mari sa va vorbesc iarasi despre importanta lui Henry James in dezvoltarea inteligentei sociale. Asa cum orice absolvent de liceu poate afirma, scriitura lui James este caracterizata printr-un 'shifting point of view'. Practic cititorul beneficiaza de analize extensive realizate de personaje pe masura derularii actiunii. Un exercitiu extrem de valoros pentru viata. In plus, in ceea ce ma priveste, am adorat constructia "femeii desavarsite" in cateva romane ale lui si am ramas cu ideea ca, de fapt, ne construim si ne modelam personalitatile in functie de vointa, disciplina, cultura si ambitiile personale si nu suntem nici decum prinsi intr-o capcana de temperament, chiar daca genetica e si ea acolo pe undeva cu cateva insusiri care ne ajuta sau ne limiteaza.

Din Eliade, am fost un mare fan al Romanului adolescentului miop insa nu m-a tentat niciodata povestea lui de dragoste cu Maitreyi si nici hinduismul nu m-a angajat niciodata. Cred insa ca profilul tanarului hiperinteligent care citea si evolua metodic m-a prins si nu m-a mai parasit niciodata cu toate ca, din pacate, nu pot sa mizez pe acelasi numar de ore de somn :)

Despre Jane Austen am mai scris. Probabil ca este mult mai caracteristica fetelor dar are darul de a defini altfel decat aspiratiile adolescentine "what men ought to be". Cred ca sunt iremediabil indragostita de Mr Darcy (si nu sunt singura) iar asta a fost un mare avantaj de-a lungul vietii pe care numai un personaj ca Mr Oak (Thomas Hardy) il mai poate avea: nu m-au interesat decat baietii inteligenti si loiali, nicidecum frumosii rebeli. Pe termen lung, cred cu toata sinceritatea ca e un avantaj considerabil pentru o fata.

Sigur, nu pot sa termin lista fara Camil Petrescu. Doamna T este un alt model de personaj feminin pe care nu l-as schimba pentru nimic. Am fost aproape geloasa sa aflu ca "unei femei cu glezne subtiri i se poate permite orice" dar fericita ca "cei mai mari voluptuosi sunt marii lucizi" pentru ca au doua cai de a experimenta placerea.

In momentul in care am dat nas in nas cu scriitorii americani - Tennessee Williams si Saul Below - mi s-a schimbat viata si intelegerea asupra sufletului uman. Genul asta de nevroza ma fascineaza si acum :)

Cred ca am facut nedreptati mai multor zeci de carti si n-am scris nimic despre poezie. Am incercat sa reduc experientele de cititor la cateva titluri care au modelat persoana care sunt astazi. Desigur ca peste ele s-au asternut lecturi importante de adult tanar dar cei mentionati sunt realmente si inevitabil parte din mine.

Comentarii

  1. Problema lecturilor diferite depinde si de temperament, inclinatii intelectuale si altele.In afara unor carti comune care sunt citate mai sus din cate stiu baietii nu aveau aceleasi preferinte. Mai este ceva . Gustul pentru lectua nu apare le toti la aceasi varsta. Referitor la intrebarile si lamuririle copiilor care citesc sunt multe de spus .

    RăspundețiȘtergere
  2. Problema lecturilor diferite depinde si de temperament, inclinatii intelectuale si altele.In afara unor carti comune care sunt citate mai sus din cate stiu baietii nu aveau aceleasi preferinte. Mai este ceva . Gustul pentru lectua nu apare le toti la aceasi varsta. Referitor la intrebarile si lamuririle copiilor care citesc sunt multe de spus .

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu